לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

התיאוריה הפוליואגאלית

הספר נרשם בגוף מאת בסל ואן דר קולק - מוח נפש וגוף בריפוי מטראומה - יעל לי פסיכולוגית אנליזה ביואנרגטית - דרך גוף
הספר נרשם בגוף מאת בסל ואן דר קולק - מוח נפש וגוף בריפוי מטראומה - יעל לי פסיכולוגית אנליזה ביואנרגטית - דרך גוף
מאת: יעל לי


מה הבאז סביב התיאוריה הפוליואגאלית של סטיבן פורג`ס? התיאוריה מוטמעת בתוך האנליזה הביואנרגטית ויחד הן מהוות גישה טיפולית שלמה ועמוקה, גופנית-נפשית.


התיאוריה מספקת הבנה תיאורטית ופרקטית של מבנה מערכת העצבים האוטונומית שלנו, שאחראית על תגובות אוטומטיות, כמו דופק, קצב נשימה, עיכול וכו`, ובכלל זה גם תגובות מגננה מפני איומים חיצוניים.

במערכת העצבים האוטונומית מתרחש תהליך של הערכת סיכונים, שפורג`ס קרא לו "נוירוספציה" )תפיסה עצבית(. תהליך זה מתרחש באופן לא מודע, ללא הרף, 7/24 .תהליך זה מנפיק כל רגע ורגע הערכת מצב אד הוק, שאומרת: "המצב בטוח, אפשר להירגע ", או "מצד חירום, נא להתגונן בהתאם". ואז נכנסות לפעולה מערכות ההגנה האוטונומיות, של FIGHT או FLIGHT ,או של FREEZE.

התיאוריה מוטמעת בתוך האנליזה הביואנרגטית, ויחד הן מהוות גישה טיפולית שלמה, פסיכואנליטית בחשיבת התוכן שלה, ו אנרגטית-ביולוגית, עם הבנה אנטומית-פזיולוגית , ליצירה של דרך טיפולית עמוקה, גופנית-נפשית.

"התיאוריה הפוליואגאלית...הסבירה מדוע פנים נדיבים, או טון קול מרגיע, יכולים לשנות באופן דרמטי את הרגשתנו. היא הבהירה מדוע הידיעה שהאנשים החשובים בחיינו רואים ושומעים אותנו, יכולה לגרום לנו להרגיש שלוים ובטוחים, ומדוע ביטול שלנו, או התעלמות מאתנו, עלולים לעורר תגובות זעם או התמוטטות נפשית.

תיאוריה זו סייעה לנו להבין מדוע התכווננות ממוקדת עם אדם אחר עשויה לשלוף אותנו ממצבי בלבול ופחד". כך כותב ואן דר קולק, שספרו החשוב "נרשם בגוף" יצא בעברית.

לא רבים יודעים, אבל ואן דר קולק הוא ש"גילה" את פורג`ס ונתן לו במה ב -1999 בכנס על טראומה, והכניס את הנוירולוג עמוק אל תוך התחום החדש המתפתח של טיפול בטראומה.

למרות שאבי הפסיכוולוגיה, פרויד, היה רופא, הוא עצמו התרחק מן הגוף והלך לסימבוליקה, להתמודדות מילולית, אפילו הלא מודע שלו דיבר שפת אדם. עד היום הפסיכולוגיה לא פעם משלמת את המחירים של הפיצול בין הגוף לבין הנפש, אבל ממשיכה לקיים אותו.

לצד המיינסטרים, מתרחשת בשלושה העשורים האחרונים מהפכה של ממש בתחום הטיפול בטראומה, והיא מגיעה מהמפגש היקר שבין פסיכולוגיה נוירולוגיה בודהיזם.

בודהיזם לא במובן הדתי ש ל המילה, אלא בפרקטיקות העמוקות שיש בו לאיחוי הגוף והנפש, ופיתוח יכולת ריפוי עצמי שעוקפת את המיינד, את השפה, את המילים. ובמרבית הגישות המתמחות בטראומה, שביניהן אפשר למנות גם את האנליזה הביואנרגטית הותיקה והמבוססת, במרביתן נבנית תש תית טיפולית על בסיס הבנה נוירולוגית -פזיולוגית, ובשנים האחרונות יותר ויותר על בסיס התיאוריה הפוליואגאלית.

ההבנה לא רק מדוע, אלא גם איך עבוד ת התמקדות מנטלית עשויה לשלוף אותנו ממצבי בלבול ופחד, איך לא רק להבין אלא גם לעבוד עם טראומה, ולשנות חיים, היא קריטית. וזה מה שהתיאוריה הפוליוגא לית מספקת לנו: כלים פרקטיים לעבודה עם טראומה. עם היכן שהטראומה נצרבת: במערכת העצבים.

האם אנחנו נדונים לחיות בתוך מערכת עצבים רגישה, דרוכה כרונית, חרדה או ... סתם לא שקטה ? לא מווסתת? כזאת שמתערערת ומיטלטלת ללא הרף?

לא בהכרח.

אנחנו יודעים היום יותר על נוירופלסטיות, על יכולתו של המוח לעבור שינויים, גם בגילאים מבוגרים, גם כשהדפוסים שלנו הרגליים, אוטומטיים, מקובעים, ולא פעם נוקשים. הדרך לשינוי עוברת דרך אימון ותירגול של תגובות אחרות, שונות, לא אוטומטיות, שדורשות אומץ, יצירתיות, ובעיקר מציעות אפשרות של משהו אחר, של חידוש, של גמילה מהרגלים, מתגובות נסערות, קונפליקטואליות, מסתגרות, נטולות אמון באפשרות שיש אפשרות להרמוניה, שיש מקום לכולם, שיש אפשרות לשלום. גם בתוכנו וגם בינינו. אפשרות של שינוי של ממש ברמת מערכת העצבים. המקום שאנחנו הכי מצויים בו, בין אם בבית קפה, במקלחת או בהרצאה, הוא מערכת העצבים שלנו. שם מתרחשים חיינו.

יש כאן טענה חזקה, אם תרצו מהפכנית: טיפול מילולי בטראומה, משול ללחפש את המטבע תחת הפנס, בעוד שהמטבע נפלה במקום אחר לגמרי. היא נפלה במערכת העצבים. התיאוריה הפוליואגאלית, והמפגש שלה עם אנליזה ביואנרגטית, מאפשר גישה ישירה לפגיעה, וגישה ישירה גם לשיקום.


אני נזכרת בבדיחה הידועה על אותו איש שפגש ברחוב חבר, וכששאל לשלומו, הגיב החבר ואמר ששלומו איום ונורא, כי פתאום בגיל 40 התחיל להרטיב, והוא נבוך ונכלם ואשתו מאיימת לעזבו וכל חייו ממוטטים. "לך לפסיכולוג שאני מכיר", אמר לו ה איש, ושלח לו את הקונטקט בנייד.

כשנפגשו לאחר חצי שנה, החבר נראה אחרת.
"איזה שינוי" צהל לקראתו האיש, "רואים שאתה בטיפול".
"אכן", שמח החבר, "טיפול ממש עובד!"
"אז הפסקת להרטיב?" שאל האיש.
"מה פתאום!", השיב חברו, " אבל אני מרגיש הרבה יותר טוב עם זה".

והפשט?

התיאוריה הפוליואגאלית מאפשרת לנו לייצר שינוי של ממ ש במערכת העצבים שלנו, ולא רק להרגיש יותר טוב עם מערכת העצבים שלנו כמות שהיא. לא להפוך אותה למשהו אחר. לא לייצר יש מאין. אבל להקל במידה משמעותית על הכסות המעיקה והמענה של הטראומה. ללמוד להתווסת. להרגיע מצבי חירום אוטומטיים, ללמוד לייצר מעברים בין מצבים שונים של המערכת, לעורר קיפאון, להשקיט סערה, לחזק את מערכת הרגיעה , להפוך אותה לברירת המחדל שלנו, להתקרקע בה.

מערכת עצבים חזקה היא מערכת עצבים שיש בה גמישות, שיש לה היכולת להיות בכל אחד מן המצבים האפשריים, כי יש מצבים שמבקשים קפאון והיעדר תגובה. יש מצבים שנכון להגיב בהם בבריחה, או בלחימה. יש מצבים שנכון ואפשר להיות בהם רגועים. חוסן גופני -נפשי הוא מערכת עצבים גמישה, שיש בה מעברים, שלא "נתקעת" על מצב הגנתי כרוני וכולאת אותנו שם.

במה זה תלוי?

בנו, באיך נתרגל, באיך נאמץ את השינוי לחיינו.

יעל לי אנליטיקאית ביואנרגטית, מורה של המכון הישראלי לאנליזה ביואנרגטית, מורה לפסיכותרפיה מבוססת מיינדפולנס. מנחה שיעור תנועה שבועי.

כל המאמרים של יעל לי פסיכולוגית אנליזה ביואנרגטית:

הגוף הנשי בראי האנליזה הביואנרגטית

הגוף הנשי בראי האנליזה ה

היחסים של אשה וגופה ומה משפיע עליהם» מאת יעל לי

כל הפעילויות של יעל לי פסיכולוגית אנליזה ביואנרגטית:

קבוצת הדרכה בפסיכותרפיה גופנית אנליטית

גוף בקליניקה

התמקדות באנליזה ביואנרגטית, פסיכותרפיה גופנית פסיכואנליטית, תוך דגש על עבודה עם מערכת העצבים על פי התיאוריה הפוליואגאלית.» עם יעל לי

ראשון
קבוצת הדרכה בפסיכותרפיה גופנית אנליטית

גוף בקליניקה

עם: יעל לי

מתי: ראשון

טיפול קבוצתי לנשים מטפלות

קבוצת מטפלות -אחווה נשית

קבוצה יחודית למטפלות: עוסקות במיניות, גוף, דמוי עצמי ודמוי גוף, תנועה, חשק מיני, תנועה, קרקוע, זרימה, נשימה, מערכת עצבים גמישה, מיינדפולנס, חיות ואמבודימנט. תירגול ומעגל» עם יעל לי

שני
טיפול קבוצתי לנשים מטפלות

קבוצת מטפלות -אחווה נשית

עם: יעל לי

מתי: שני

תירגול מערכת העצבים

שיעורי תנועה ביואנרגטית

תרגילים ביואנרגטיים הממוקדם בשינוי מערכת העצבים, לטיפול בעצמי, ללמד את הגוף להירגע, להגמיש את מערכת העצבים ולהרגיש טוב ושקט בו. שילוב של תנועה נמרצת עם מיינדפולנס.» עם יעל לי

שלישי
תירגול מערכת העצבים

שיעורי תנועה ביואנרגטית

עם: יעל לי

מתי: שלישי

שיתוף חברים
עם : יעל לי